de do’s en don’ts van het verkoopgesprek

shutterstock_730474690

Tijdens het verkoopgesprek kan er van alles fout gaan. En deze fouten zorgen ervoor dat het gesprek minder soepel verloopt, de klant afhaakt en dus ook niet koopt. Voorkom daarom in elk geval de volgende don’ts:

Don’t: Denken dat verkopen pusherig en opdringerig is. Do: Een positieve mindset is essentieel voor een succesvol verkoopgesprek. Dus denk dat jij deze klant gaat helpen met jouw product of dienst. De klant blij is met wat jij hem te bieden hebt.

Don’t: Onvoorbereid het gesprek in gaan. Do: zorg dat je weet met wie je in gesprek gaat en wat de (mogelijke) behoefte van de klant is. Bepaal van te voren het doel van het gesprek. Dan verloopt het gesprek veel makkelijker, wek je vertrouwen en sluit je sneller de deal.

Don’t: Beginnen met veel over jezelf en jouw product of dienst te vertellen. Do: Toon oprechte interesse in de klant, stel vragen en achterhaal hoe jij deze klant van dienst kan zijn. Vertel dan wat voor deze klant van belang is om te weten over jou, jouw product of dienst.

Don’t: De klant niet vertellen waarom hij bij jou moet zijn. Do: je denkt nu misschien, in het vorige punt mocht dit toch niet? Dit is iets anders dan alleen maar over jezelf praten en niet over de klant. De klant wil weten dat hij bij jou op het juiste adres is en dat wil hij van jou horen. Dus vertel dat jij de oplossing hebt voor zijn probleem en waarom hij daarvoor bij jou moet zijn. Verkoop jezelf.

Don’t: Denken voor de klant. Do: stel vragen en achterhaal wat de klant denkt, wil en voelt. Dat betekent luisteren, doorvragen en samenvatten. Dus niet denken dat hij waarschijnlijk iets bedoelt, maar vragen wat het precies is.

Don’t: Een aanbod doen, zonder het aanbod te verkopen. Do: vertel waarom je dit aanbod doet en waarom het bij de wensen van de klant past. Verkoop het aanbod door de wensen van de klant te koppelen aan jouw aanbod.

Don’t: Een twijfelende klant het zelf uit laten zoeken. Do: Een klant die twijfelt is nog niet helemaal of helemaal niet overtuigd. Deze klant heeft hulp nodig, die wil dat jij helpt beslissen. Vraag waar hij over twijfelt en haal de twijfel weg.

Don’t: Afwachten als de klant nog wil nadenken. Do: maak een afspraak om het aanbod te bespreken. Niet wachten tot de klant zelf contact opneemt, maar pro-actief zijn.

Don’t: Niet vragen om de koop. Do: de klant verwacht van jou dat jij hem om de deal vraagt. Dat gaat hij niet zelf doen. Dus altijd vragen om de koop. Wanneer je dat niet doet, dan mis je heel veel omzet en voer je verkoopgesprekken zonder resultaat.

Meer tips over het voeren van een succesvol verkoopgesprek?

Download dan het e-book “Succesvoller verkopen in 7 stappen” met heel veel praktische en direct toepasbare tips. En haal meer resultaat uit jouw verkoopgesprekken.

Share on facebook
Share on google
Share on twitter
Share on linkedin
Share on pinterest