Het geheim van verkopen

shutterstock_188262431

Wat is nu het geheim van een goede verkoper en wat kan jij daar als ondernemer van leren. Ik zie vaak dat ondernemers ondernemer zijn geworden omdat ze een goed product of een goede dienst hebben ontwikkelt en niet omdat ze zo’n goede verkoper zijn. Verkopen is iets wat er ineens ook bij komt en dat is lastig, vooral als je dat nog nooit hebt gedaan. Maar ook als je verkoper bent geweest en voor jezelf begint is jezelf verkopen ineens heel anders dan het product van een ander verkopen.

Kennis

Een goede verkoper heeft over het algemeen veel kennis van zijn product of dienst en de markt waarop hij zich bevindt. Deze kennis helpt enorm om de klant te overtuigen dat hij bij een expert koopt. Dat hij koopt bij iemand die er verstand van heeft. Dit punt is voor de meeste ondernemers ook niet het probleem. Zij hebben hun eigen product of dienst ontwikkelt. Dus die kennis is er zeker.

Zie jezelf als de expert

Waar ondernemers die net beginnen met hun bedrijf vooral tegenaan lopen is dat ze zichzelf geen expert vinden. Dat zij zelf vinden dat ze nog veel te weinig weten. En dat is vast waar, maar je weet meer dan de klant en dat maakt jou in de ogen van de klant de expert. Dus zie jezelf als expert. Natuurlijk ga jij nog heel veel leren de komende jaren, maar over tien jaar ben jij nog steeds aan het leren, want er valt altijd iets te leren wanneer je er voor open staat.

Kijk vaak in de spiegel

Ik neem aan dat je elke ochtend in de spiegel kijkt, maar dat is niet de spiegel die ik hier bedoel. Dat is de spiegel van de zelfreflectie. Kijk af en toe eens in die spiegel en evalueer wat je doet en hoe je het doet. Wanneer iets lukt of niet lukt, wat is dan jouw rol hierin? Leg de oorzaak van waarom iets lukt of niet lukt niet bij de ander neer, maar kijk eens goed en kritisch wat jouw aandeel hierin is geweest. Daarvan kan je leren en dit blijven toepassen of juist niet meer doen.

Besef dat de klant net als jij is

In trainingen gebruik ik heel vaak voorbeelden hoe de deelnemers zelf kopen. Waar zij hun beslissingen om wel of niet te kopen op baseren. Hoe ze zelf behandelt willen worden, waar ze zelf behoefte aan hebben wanneer ze advies vragen omdat ze iets willen kopen. Dit werkt altijd heel verhelderend  Door kritisch te kijken hoe andere verkopers zich gedragen kan je heel goed zien wat je beter wel en vooral niet moet doen. Daar leer je van en als je dan ook nog eens kritisch kijkt naar hoe jij dat zelf doet, dan helemaal.

Een goede verkoper geeft niet op

Dat betekent niet dat je de klant moet pushen om te kopen. Dit gaat vooral over doorgaan en niet opgeven. Als ondernemer en dus als verkoper zit het wel eens tegen. Die momenten onthoud je vaak beter dan wanneer iets wel is gelukt en deze kleuren jouw gevoel en de manier waarop je het de volgende keer aanpakt. Blijf het proberen, leer van je fouten, pas werkwijze aan, maar geef niet op.

Initiatief tonen

Je kan nog zo’n mooie dienst of een geweldig product hebben wanneer je achterover blijft leunen en gaat afwachten dan verkoop je het niet. Zelf initiatief tonen. Op zoek naar klanten en wanneer je een lead hebt deze oppakken en tijdens het hele traject pro actief contact houden met de klant zorgt ervoor dat je de deal uiteindelijk ook binnenhaalt.

Een hele lijst en hij is nog niet eens compleet. Maar wanneer je met deze punten aan de slag gaat dan pas je in elk geval de belangrijkste punten toe die van jou een goede verkoper maken. Die er voor zorgen dat je vaker en meer gaat verkopen.

Share on facebook
Share on google
Share on twitter
Share on linkedin
Share on pinterest